Alla inlägg den 15 maj 2011

Av Katarina Bergman - 15 maj 2011 19:17

Piroger


Deg:

50g jäst

5dl mjölk

50g margarin

2 tsk socker

1 tsk salt

ca 11-12 dl vetemjöl


Smält margarinet och blanda i mjölken (37grader) Smula ner jästen i en bunke. blanda i margarin + mjölken tills jästen löst sig. Rör ner socker + salt och sedan mjölet. Knåda i ca 10 min.

Lät jäsa i 40 min


Fyllning (denna har jag hittat på själv, jättegod ;) Men man kan hitta på vad som helst tex rester från tacosen eller med ost&skinka)


Ca 150 g blandfärs

1 halv lök

majs

rivna morötter

tomatpure

chilisås


Fräs blandfärsen i olja, hacka löken och riv morötterna grovt. Blanda sedan i det i färsen, när det blivit mjukt så häll i ca 2 tsk tomatpure + ca 1 dl chilisås.

låt det stå på svag värme en liten stund.


Dela upp degen och kavla ut de till små runda plättar (beroende på hur stora piroger man vill ha) Lägg ca 2 msk av fyllningen på ena sidan och vik över den andra delen, tryck ihop kanten (tex med en kaffel) Lägg pirogerna på en plåt med bakplåtspapper och låt dom stå i ca 20 min (som kommer jäsa lite till) Pensla sedan med ägg.

I ugnen på 220 min i ca 15 min, tills dom blivit gyllenbruna :))  



Pizzabullar


Jag köper ett "Pizzapaket" där deg och tomatsås finns.

Sen rullar jag ut degen som man ska, kavlar ut den lite extra så den blir plattare än den är. Smeta ut tomatsåsen och på med skina, ost & pizzakrydda.

Sen rullar man ihop den till en lång korv och skär upp, (som när man gör kanelbullar)

Lägg ut massa bullpapper på en plåt och lägg dem där, pensla på ägg och toppa med ost :))

Grader står på förpackningen, anpassat för degen som finns i :))


Av Katarina Bergman - 15 maj 2011 12:56

V.24       118 dagar kvar  



Nu ska jag och Jimmie ta med oss den otroligt fina och förhoppningsvis goda tårtan till min bror och mummsa :) Söndags myyys med en del av min familj, mamma & Syster + familj kommer också och myser!

Presentation


KatarinaBergman

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards